de tijd gaat snel! - Reisverslag uit Indo, Indonesië van Esther Bakker - WaarBenJij.nu de tijd gaat snel! - Reisverslag uit Indo, Indonesië van Esther Bakker - WaarBenJij.nu

de tijd gaat snel!

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 April 2014 | Indonesië, Indo

Hallo lieve lezers! Ik zal jullie weer even een update geven van mijn belevenissen hier in Indo.

Allereerst, iedereen Selemat Paskah! (fijne pasen)

Afgelopen weken zijn echt voorbij gevlogen. We hadden onze zware lesgeef week erop zitten en mochten dan ook eindelijk ‘op vakantie’ op naar de bunaken. We gingen met een bootje naar een eiland, wat we daar zagen was echt fantastisch! Een groot paradijs. Deze dagen stonden dan ook in het teken van relaxen, uitrusten en al je ervaringen een plekje geven. Heerlijk, maar dat moet voor mij niet te lang duren, want dat gaat niet.. we moeten wel in beweging blijven natuurlijk. We hebben toen snorkels gehuurd en zijn met een boot naar een mooie plek gegaan om eens de onderwater wereld te bekijken. Super gaaf! Bij elkaar heb ik 5 schildpadden gezien, een rog en heel veel mooie vissen! Ook hadden we op ons resort een welness centrum. Daar hebben we genoten van de traditionele massages. Al met al heerlijk genoten deze dagen en lekker tot rust gekomen. Jammer genoeg kwamen we allemaal zo verbrand als een kreeft weer terug..

De week erna stond in het teken van Pasen. Dat is dus de afgelopen week. We zijn gevraagd om samen met de jongeren groep van de kerk hier aan mee te helpen en te regisseren. Het was de bedoeling dat we de kruisweg van Jezus na gingen spelen. Mijn rol was de rol van Maria. Heel erg spannend, mijn zenuwen die ochtend waren ook zeker aanwezig. Ik vond het een hele eer om te doen. Ook hebben ze hier veel kerkdiensten rond de tijd van Pasen. Dan is het ook heel druk in de kerk en omdat er dan geen plek genoeg is, gaan de mensen buiten op plastic stoeltjes zitten om toch mee te doen. Wij zaten daar dus ook. Daar zaten we dan, tegen de buiten muur van de kerk te kijken en maar weer zitten, staan, zitten en oh we gaan weer staan. Nou dan duren 2 uren lang hoor!

Ik vermaak me hier verder prima, als ik terug kijk naar de Bunaken dan lijkt het alweer zo lang geleden, de tijd vliegt hier echt voorbij! We hebben nog maar 3 weken te gaan hier in Tondano en dan gaan we naar Bali. Dat betekent dat we nog volop gaan genieten van de dingen die we hier meemaken. Ik mis Nederland totaal niet. Alleen de mensen natuurlijk wel. In Nederland word je zomaar in een hokje gedrukt, moet alles snel en speelt stress een grote factor. Hier in Indonesië doe je alles rustig aan. We hebben de tijd en zoals ze dat hier noemen:’plan plan’. Heel fijn. We zijn er ook van overtuigd dat alles hier met een reden gebeurt. Toeval bestaat hier niet.

Gister was daarom ook weer een hele bijzondere dag. Pastor had ons weer gevraagd om mee te gaan. Elke keer is het weer een verrassing waar we dan terecht komen. Wat wel elke keer hetzelfde is, is dat we meer dan een uur lang over allemaal hobbeldebobbel weggetjes gaan en met onze kop tegen het plafond aan stoten. Net een achtbaan! Gister kwamen we dus aan bij een heel arm dorpje. Daar moest pastor een kerkdienst verzorgen. En wij mochten meekijken. Het was een piepklein houten kerkje met ongeveer 7 inwoners die in de kerk waren. Allemaal heel armoedig. Natuurlijk verstonden we er weer niks van en was het alleen maar zitten, staan, zitten en weer staan. Toen vroeg Pastor of we hem wilden volgen. We kwamen uit bij een heel klein huisje. Daar woonde een oud vrouwtje samen met haar man. De vrouw vertelde dat ze daar al 4 jaar in haar bed lag, want ze had een beroerte gehad. Het kwam er op neer dat ze eigenlijk zat te wachten op haar dood. Heel erg sneu! Ook vertelde ze dat ze ons zag als 4 engelen uit de hemel en dat ze als ze in de hemel was aan God zou vragen of hij een plekje voor ons wilde vrij houden. Het ontroerde me heel erg, het doet je echt goed dat je iemand zo gelukkig kan maken door er alleen al te zijn. De vrouw had verder helemaal niks en ze lag daar maar wat. Ik dacht bij mezelf: wat zijn we dan toch ook rijk in Nederland, we hebben alles wat ons hartje begeert en nog kunnen we zeuren tot en met! We zijn allemaal verwend en mogen blij zijn met wat we hebben. Al met al een hele bijzondere dag.

Zoals jullie horen, worden we hier goed verwend door Pastor. Ook hebben we nog 2 andere pappa’s die heel goed voor ons zorgen. Allereerst Gerard, onze coach, steun en toeverlaat. Hij begeleidt ons met het helpen van de lessen. Als we dan in een microlet (soort taxi) richting huis rijden en hij vertrouwt de chauffeur niet. Rijdt hij het hele stuk gewoon achter ons aan richting huis. Heel lief! Dan hebben we Joeke, met hem doen we allemaal leuke uitjes. Vulkaan beklimmen, de volle maan door een telescoop bekijken en morgen krijgen we traditionele kleren aan en maken we mooie foto’s. Als ons afval opgehaald moet worden, maar het hek zit op slot dan breekt hij die gewoon open om het afval op te halen en koopt hij later weer een nieuw slot. Al met al 3 super pappa’s, dus bij deze hoeven jullie je geen zorgen te maken, er word heel goed op ons gepast!
Dit was het dan weer, tot de volgende update!
Selamat Malam 

  • 21 April 2014 - 15:47

    Gerrie Makelaar:

    Hoi Esther leuk hoor om je foto's en reisverslag te zie en te lezen. Ik begrijp je helemaal als je zegt dat we hier rijk zijn als je daar dan bent zie je pas wat een luxe we hier hebben. Wel heel goed om dit mee te maken, vind ik dan denk je daar later nog eens aan terug! Heel veel plezier en wacht op nieuwe foto' s en verslag!
    Groetjes Gerrie

  • 22 April 2014 - 14:45

    Herma:

    Leuk om te lezen...het is het geboorteland van onze 3 - inmiddels volwassen - kinderen.

  • 23 April 2014 - 12:17

    Sjoukje Bakker:

    Ha Es!

    Leuk om weer even een update te lezen, klinkt allemaal heel goed. Geniet er nog maar even flink van!
    dikke tuut, sjouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Indo

even wennen maar wauw!

Hallo lezertjes!

ten eerste wil ik even zeggen dat het niet mega lange verhalen worden. Daar ben ik namelijk helemaaaal niet goed in. haha!

Donderdag ochtend zijn we vertrokken naar Indonesië. Pff wat een reis. Je moet jezelf echt vermaken om niet gek te worden. Natuurlijk was het ook wel gezellig! bij binnenkomst krijg je van die warme handdoekjes. Wij die gelijk over ons hele lichaam deppen omdat we dood gingen van de hitte daar. Bleek het later alleen voor je handen te zijn (oeeeps)

Al met al zijn we veilig geland op Manado. (jaja 4 vrouwen en het is gelukt) en stonden daar Luuk Tamara Rianne Marco en Gerard ons op te wachten!!

De eerste nacht hebben we in een lekker hotelletje geslapen om even tot rust te komen. Vandaag zijn we naar Tomohon gereden. Alleen de rit was al geweldig! soms moet ik echt even mijn ogen dicht knijpen, ze rijden hier zo ontzettend roekeloos. Dwars door elkaar heen en maar even toeteren zo van: 'kijk je uit ik haal je even in' Niet in de spiegels kijken niks. Haha

Aangekomen in Tomohon in Gerard zijn huis hebben we gedanst met het dochtertje van de ibu (huismoeder) Super leuk! dansen tot we er bij neer vielen. En wat had ze een lol!

Daarna zijn we naar Tondano gegaan. Om te kijken bij ons aanstaande huis, het weeshuis en de school. Nou daar ga ik verder niks over vertellen. Zoiets moet je met eigen ogen zien....

Ik merk dat ik wel even moet wennen aan de cultuur hier. Werkelijk alles maar dan ook echt ALLES is hier anders. Het Nederlandse leven van hup de pas er in en gaan met die banaan hebben ze hier niet. Ik moet nu zelfs leren langzaam te lopen anders dan word het zo warm en houd je het gewoon niet vol.. Ik vind het wel echt heel bijzonder om te zien hoe alles verloopt, het is hier zo ontzettend mooi! En wat ook opvalt is dat iedereen zo lief voor elkaar is. Gewoon van die kleine dingetjes die in Nederland heel anders zijn. Iedereen begroet je ook als je langs loopt. Hartstikke leuk! ik ben ontzettend benieuwd wat er allemaal nog meer gaat komen!

En zoals ze hier altijd zeggen: 'plan plan!' (rustig aan)

nou doeeeg !!

Recente Reisverslagen:

21 April 2014

de tijd gaat snel!
Esther

Hallo Lezers, Ik ga hier mijn blog bijhouden over mijn stage in Indonesië. Waar ik 2 maanden zal verblijven samen met Cobiena Monique en Savan. Hier gaan we op een weeshuis allemaal lessen verzorgen. Zelf ga ik voornamelijk sportlessen verzorgen. Dit doe ik in de sporten Basketbal en in mijn eigen sport acro. Ik heb er heel veel zin in! Maar voor nu eerst de koffer maar eens proberen dicht te krijgen en hopen dat het niet te veel weegt...

Actief sinds 14 Maart 2014
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 2577

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn stage avontuur in Indonesië

22 Maart 2014 - 22 Maart 2014

even wennen maar wauw!

Landen bezocht: